PRZEprojekt: Przestrzeń działania
Wystawa001: Przypadek czy metoda
1 – 11 marca 2012
Wystawa001: Przypadek czy metoda
1 – 11 marca 2012
twórcy: Karolina
Ciężkowska, Marta Dziomdziora, Monika Grubizna, Krzysztof Jagusz,
Adrianna Jarzębowska, Justyna Jaworska, Magda Kos, Dawid Majgat, Paulina
Opałka, Ewa Pawlata, Liliana Piskorska, Agata Skupniewicz, Dorota
Stępień, Olga Szczechowska, Magdalena Węgrzyn, Agnieszka Żarnowska
kuratorka: Magda Węgrzyn
współpraca: Marta Kołacz, Piotr Lisowski
współpraca: Marta Kołacz, Piotr Lisowski
Moja animacja promująca wystawę, wyświetlana w głównym holu CSW Toruń:
Pierwszą odsłoną przestrzeni działania PRZEprojektu stanie się wystawa poruszająca tematykę aktu twórczego. Pytanie
o to, czym jest twórczość i jakie są jej przyczyny powinno być, choć
nie zawsze jest, pytaniem istotnym dla każdego, kto podejmuje trud
jakiegokolwiek artystycznego działania. Procesem
twórczym nazywa się proces psychiczny prowadzący do wytworzenia nowej i
wartościowej idei albo dzieła. Według profesora Józefa Kozieleckiego
twórczość to specyficzny rodzaj transgresji, czyli przekraczania granic.
Czy więc w sztuce istotna jest intencjonalność czy może jednak
przypadek? Olbrzymi
obszar działalności artysty – proces twórczy, który w istocie przyczynił
się do tego, że dany przedmiot lub projekt wygląda tak, a nie inaczej
jest na ogół kwestią marginalizowaną. Fakt ten często jest świadomym
wynikiem działania artysty, który swoimi pracami przenosi akcent na
problem, jaki ma zostać dzięki nim poruszony. Często jednak i sami
artyści nie przywiązują większej uwagi do tego jak pracują. Czy jest to
wynik ich niewiedzy bądź braku autorefleksji, a może ten pozorny brak
metody, jest właśnie metodą właściwą, odpowiednim środkiem do
osiągnięcia artystycznego celu?
Proces myślowy,
przygotowania, inspiracje, często subiektywne przeżycia i wrażenia,
wybór narzędzia, a także przypadek, metoda w działaniu bądź jej brak, są
jednak sprawami w twórczości istotnymi, którym warto przyjrzeć się
uważniej. I tu pojawia się szereg pytań co tak naprawdę w twórczości jest ważne i na ile wart podkreślenia jest sam proces twórczy?
Czy np. trud włożony w
stworzenie nieudanego dzieła jest trudem nieistotnym? Czy słuszne jest
powszechne twierdzenie, że nieważne jak wiele wysiłku i pracy włożyło
się w rozwiązanie problemu, ale znaczący jest fakt, że został on
rozwiązany? Jakie znaczenie ma czas, dobre chęci, trud i zapał włożony w
realizację pracy? Co tak naprawdę stoi za wytworem twórcy, jakie są
jego intencje? Czy ważniejsza jest postawa artysty, jego idea, twórcza
konsekwencja i upór w działaniu, czy raczej produkt końcowy w postaci
dzieła sztuki? Jaka jest rola widza? Czy nie nazbyt często oczekuje on
właśnie gotowego „produktu”? A może jest to jego przywilej i prawo? Co
tak naprawdę znaczy twierdzenie, że każdy może być artystą, ale nie
wszystkich prace, chcemy oglądać czy słuchać oraz kto i kogo tak
naprawdę ogląda tu i słucha? To tylko część z licznych pytań, które
można zadać, zastanawiając się nad kwestiami przypadków i metod w
twórczości oraz (auto)refleksyjności w sztuce.
1 marca artyści, rozpoczynając pracę nad projektem PRZEprojekt
postarają się przybliżyć problem ważnych dla twórczości działań:
planowania, myślenia, postrzegania i obserwacji, a poprzez zwrócenie
uwagi na proces twórczy, postarają się stworzyć ten niezwykły rodzaj
dialogu, empatii i współodczuwania między odbiorcą, a twórcą, jakim jest
sztuka.
http://przeprojekt.wordpress.com/przestrzen/przypadek-czy-metoda/